Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud : "Orang yang bijak adalah orang yang mempersiapkan dirinya dengan beramal untuk bekalan selepas matinya. Manakala orang yang tidak bijak adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan kemudian mengharap pertolongan Allah". (HR Tirmizi)

Al-Quran adalah cahaya, petunjuk dan ubat bagi apa yang ada di dalam hati manusia. Al-Quran merupakan tali Allah yang kuat, cahaya-Nya yang jelas dan pegangan yang sangat dipercayai. Barang siapa beriman kepada Al-Quran akan mendapat taufik daripada Allah s.w.t. Barang siapa yang berpegang teguh padanya, maka dia akan mendapat hidayah, dan barangsiapa yang mengamalkannya, bermakna dia telah menjadi orang yang beruntung dan berjaya.

ISLAM ITU INDAH, ALLAH ITU TERLALU HEBAT

Wednesday, December 4, 2013

Belajar meninggalkan kebiasaan dunia

Apabila kita berada didunia fana ini... Cuba belajar erti kekuatan dalam meninggalkan kebanyakan dari kebiasaan dunia. Pasti kita akan mudah melihat matlamat kehidupan dunia itu ada tujuannya pada akhirat.

1. Perlukah astro dalam meneruskan hidup.
2. Perlukah hp canggih untuk menentukan status.
3. Perlukah tab untuk anak-anak diajar untuk duduk diam.
4. Perlukah pakaian uptodate untuk meninggikan darjat.
5. Perlukah FB untuk mendapatkan ilmu
6. Perlukah kerap bersembang dikedai kopi.
7. Perlukah menonton rancangan hiburan mengisi kesepian diri.
8. Perlukah berhutang untuk memenuhi kehendak.
9. Perlukah memewahkan kehendak melebihi keperluan.
10. Perlukah mengutamakan keduniaan berbanding perintah Allah.
11. Perlukah kita membaca gossip hiburan dan andaian
12. Perlukah kita terlalu banyak membuang masa memikirkan kekurangan yang sedikit berbanding nikmat yang banyak telahpun kita perolehi.

Hari demi hari kita dituntut untuk berfikir dan merenung agar mampu menjadi manusia yang lebih baik dan belajar dari setiap peristiwa kehidupan. Untuk mendapat hasil yang lebih baik, belajarlah untuk tidak menurut nafsu.

No comments:

Post a Comment