Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud : "Orang yang bijak adalah orang yang mempersiapkan dirinya dengan beramal untuk bekalan selepas matinya. Manakala orang yang tidak bijak adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan kemudian mengharap pertolongan Allah". (HR Tirmizi)

Al-Quran adalah cahaya, petunjuk dan ubat bagi apa yang ada di dalam hati manusia. Al-Quran merupakan tali Allah yang kuat, cahaya-Nya yang jelas dan pegangan yang sangat dipercayai. Barang siapa beriman kepada Al-Quran akan mendapat taufik daripada Allah s.w.t. Barang siapa yang berpegang teguh padanya, maka dia akan mendapat hidayah, dan barangsiapa yang mengamalkannya, bermakna dia telah menjadi orang yang beruntung dan berjaya.

ISLAM ITU INDAH, ALLAH ITU TERLALU HEBAT

Thursday, December 5, 2013

Bertenang dan jangan gopoh


BERTENANG

Memahami hakikat tenang dan melaksanakan dengan bersungguh-sungguh mendatangkan manfaat yang sangat besar kepada setiap individu manusia dimuka bumi ini. Sesungguhnya sikap tenang mampu mencapai tahap keimanan yang lebih jelas kepada Allah swt.


  1. Dengan bertenang kita dapat mengambil nafas dengan betul. Menggalakkan fungsi organ yang lebih baik dan lancar.
  2. Ketenangan di dalam solat sangat penting kerana secara rohaninya kita mencapai hakikat solat dan secara fizikalnya kita mencapai tahap kesihatan melalui pergerakan yang ditetapkan di dalam solat.
  3. Dengan bertenang kita dapat melalui kehidupan dengan lebih cermat dan sempurna.
  4. Ketanangan mampu memberi kedapaian di dalam hati. Melihat dan berfikir dengan kewarasan akal yang lebih baik.
  5. Dengan bertenang kita dapat menghadapi permasalahan kehidupan mengikut ketentuan Allah yang telah ditetapkan sambil meneliti hikmah dan pengajaran pada setiap ujian dan rahmat yang dikurniakan.
  6. Ketenangan adalah perkara yang paling utama dalam membentuk diri dan akhlak yang baik.


Untuk mencapai ketenangan perlu disertai dengan sifat SABAR. Menjauhi sifat BERSANGKA-SANGKA. Disokong dengan ketertibal akal dan perlaksanaan ibadah sebagai peraturan mendindingi diri dari kemungkaran.

JANGAN GOPOH

Gopoh memberi makna tidak sabar. Berkehendakkan kesegeraan disertakan dengan lemah kesempurnaan. Sikap gopoh menyebabkan kita menghasilkan sesuatu yang kurang berkualiti. Kelapangan masa yang diperolehi dari kegopohan menjadikan ruang kosong itu mengundang sesuatu yang tidak sihat.


  1. Dengan gopoh, kita akan mudah menimbulkan rasa sombong. riak dan sentiasa merasa lebih baik. Hakikatnya ia merendahkan kualiti diri. Mudah marah kepada orang lain jika hasil kerja yang dibuat tidak dihargai.
  2. Sikap gopoh memberi kesan yang tidak baik kepada individu dalam menterjemahkan diri kepada akhlak yang baik. Ia dapat dilihat dalam pembawakan sikap gopoh dalam memandu. Apabila gopoh banyak kita banyak mengundang kemudharatan kepada diri dan orang lain.
  3. Gopoh untuk melihat anak membesar dan cerdik dalam sesuatu bidang menyebabkan kita menganiaya pembesaran mereka. Secara kita tidak sedari, akidah kita mula menjauh kerana lemahnya keimanan kepada ketentuan Allah.
  4. Gopoh dengan kelemahan orang yang sudah berusia ia pasti mengundang akhlak yang buruk untuk dicontohi kepada anak-anak dan orang lain.
  5. Hakikat dengan kegopohan menyebabkan organ dalaman diri mudah rosak. Fungsi hati, buah pinggang, otot segalanya diberi tekanan. Bukan kah sifat gopoh itu mengundang lebih banyak penyakit?
  6. Mendirikan solat dengan keadaan gopoh menyebabkan kita tidak memperolehi sebarang manfaat melainkan letih. Begitu juga puasa. Dengan sifat gopoh dan tidak sabar menyebabkan asid di dalam perut akan dihasilkan dengan lebih banyak. Bukankah ia mengundang penyakit yang memudharatkan.


Maka itu, jangan gopoh. Belajarlah bertenang.

No comments:

Post a Comment