Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud : "Orang yang bijak adalah orang yang mempersiapkan dirinya dengan beramal untuk bekalan selepas matinya. Manakala orang yang tidak bijak adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan kemudian mengharap pertolongan Allah". (HR Tirmizi)

Al-Quran adalah cahaya, petunjuk dan ubat bagi apa yang ada di dalam hati manusia. Al-Quran merupakan tali Allah yang kuat, cahaya-Nya yang jelas dan pegangan yang sangat dipercayai. Barang siapa beriman kepada Al-Quran akan mendapat taufik daripada Allah s.w.t. Barang siapa yang berpegang teguh padanya, maka dia akan mendapat hidayah, dan barangsiapa yang mengamalkannya, bermakna dia telah menjadi orang yang beruntung dan berjaya.

ISLAM ITU INDAH, ALLAH ITU TERLALU HEBAT

Tuesday, June 17, 2014

Uruskan AKAL mu dengan ILMU

Dalam kehidupan ini kita sering puas dengan menuruti kehendak nafsu. Orang dapat yang baik, kita juga nak yang baik, tetapi tak kiralah apa sahaja cara akan digunakan untuk kelihatan baik dan mendapat title baik ataupun mendapat barang yang baik. Sedangkan yang bagi kita baik itu tidaklah baik untuk kita kerana dengan cara itu, kita telah menyemai sikap tak redha, menyemai jiwa yang tidak sihat (cemburu) dan paling berat ialah menjadi pendengki pula. Justeru itu, carilah contoh yang baik untuk diikuti. Untuk mengenalnya itu ialah dengan ILMU. Kita adalah orang islam, yang mengaku Islam, yang berusaha menyatakan keislaman tetapi tidak tahu untuk mencari contoh untuk menjadikan contoh dalam kehidupan ini.

Segala pencarian hanya berlandaskan nafsu iaitu malas. Hanya akan meniru orang yang punya daya setakat Islam dimulut…. Belajarlah mencari contoh mereka yang punya Islam dimulut dan dihati. Allah telah memberi panduan yang jelas, Nabi Muhammad saw adalah contoh yang terbaik, Sahabat Rasulullah juga contoh yang baik, para alim ulama yang terkemudian juga contoh yang baik. Mengapa kita sering menyediakan alasan untuk memenuhi kehendak nafsu.. Melatih akal, memujuk hati yang keras itu adalah dengan ILMU. Jika masih berat untuk langkah mendekati ILMU, banyakkanlah beristighfar sehingga hati dan anggota kita lunak dan mesra. Tambahkan istighfar dengan solat taubat dan berdoalah memohon kepimpinan jalan yang benar. Mungkin seminggu, mungkin sebulan, mungkin juga setahun, teruskanlah, moga kita diberi hidayah oleh Allah untuk meneruskan perjalanan yang sebenar dan memadamkan alasan yang pernah menjadi tasbih dimulut kita dahulu.

Sesungguhnya kehidupan ini adalah urusan kita dengan Allah. Urusan sesame manusia juga menjadi urusan kita dengan Allah. Oleh itu teruskanlah memperbaiki akhlak dan berbuat sehabis baik dalam segala urusan didunia ini dan juga bekalan diakhirat. Kerana segalanya adalah urusan kita dengan Allah.

Uruskanlah akal dengan ILMU dan lunakkan nafsu dengan akal yang telah berILMU. Usah sia-siakan masa dengan menjelaskan kepada mereka yang seronok menurut nafsu kerana mereka telahpun ada jawapannya. Cuma mereka berusaha untuk menafikannya untuk memperbanyakkan alasan.

Saidina Ali R.A.
  1. Sifat pemarah adalah musuh utama akal.
  2. Teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuhnya ialah jahil.
  3. Dada orang berakal itu ialah peti rahsianya.
  4. Lebih sedikit orang menggunakan akalnya, lebih banyak pula ia berkata-kata.
HAMKA
  1. Akal membentuk budi,membentuk kebudayaan dan menjerumuskan manusia kepada kehancuran.
  2. Salah satu tugas agama ialah memelihara akal.Memelihara akal ialah dengan jalan menambah ilmu melatih diri berfikir,merenungkannya.
  3. Hawa nafsu membawa kesesatan dan tidak berpedoman dan akal menjadi pedoman menuju keutamaan.Hawa nafsu menyuruh mengelamun,berangan-angan,tetapi akal menyuruh menimbang.
  Luqman al-Hakim
  1. Walaubagaimana alim pun seorang itu, dia tidak akan dapat manfaat daripada ilmunya selagi ilmunya tidak berpedoman kepada akal.


No comments:

Post a Comment