Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud : "Orang yang bijak adalah orang yang mempersiapkan dirinya dengan beramal untuk bekalan selepas matinya. Manakala orang yang tidak bijak adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan kemudian mengharap pertolongan Allah". (HR Tirmizi)

Al-Quran adalah cahaya, petunjuk dan ubat bagi apa yang ada di dalam hati manusia. Al-Quran merupakan tali Allah yang kuat, cahaya-Nya yang jelas dan pegangan yang sangat dipercayai. Barang siapa beriman kepada Al-Quran akan mendapat taufik daripada Allah s.w.t. Barang siapa yang berpegang teguh padanya, maka dia akan mendapat hidayah, dan barangsiapa yang mengamalkannya, bermakna dia telah menjadi orang yang beruntung dan berjaya.

ISLAM ITU INDAH, ALLAH ITU TERLALU HEBAT

Sunday, April 22, 2012

Dikala Subuh Melebarkan Janji

Dikala Subuh gelap menyapa diri, 
Aku bagai dirantai lagi,
Lemah jiwa lemah anggota
Jauh dirantai dari mengadap Mu YaRabbi.

Dikala Subuh gelap datang lagi
Aku masih mencari kekuatan,
Melawan hamparan bisikan sipendusta
Mengumpul kudrat untuk berlawan.

Dikala Subuh gelap mengintai lagi
Jauh aku dibisik
Mencari kekuatan jiwa dan anggota
Kepada Mu jua aku bermohon

Dikala Subuh gelap memberi cahaya
kekuatan akal melawan jiwa
menggilap cinta kekal abadi
Aku bangkit dengan janji Ilahi.

Dikala Subuh gelap menyinar harapan Ilahi
Aku menyambut dengan Syukur Abadi.

Nukilan ; An Nur, 21 April 2012
Kepong, Kuala Lumpur. Malaysia

................. An Nur (Groping Light) ..................

Sesunguhnya Solat Subuh dan Isyak itu paling berat sekali.
Semoga Allah memberi kekuatan dan keberkatan dipagi yang berbahagia ini.

No comments:

Post a Comment