Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud : "Orang yang bijak adalah orang yang mempersiapkan dirinya dengan beramal untuk bekalan selepas matinya. Manakala orang yang tidak bijak adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan kemudian mengharap pertolongan Allah". (HR Tirmizi)

Al-Quran adalah cahaya, petunjuk dan ubat bagi apa yang ada di dalam hati manusia. Al-Quran merupakan tali Allah yang kuat, cahaya-Nya yang jelas dan pegangan yang sangat dipercayai. Barang siapa beriman kepada Al-Quran akan mendapat taufik daripada Allah s.w.t. Barang siapa yang berpegang teguh padanya, maka dia akan mendapat hidayah, dan barangsiapa yang mengamalkannya, bermakna dia telah menjadi orang yang beruntung dan berjaya.

ISLAM ITU INDAH, ALLAH ITU TERLALU HEBAT

Wednesday, March 28, 2012

Bahagian 4 Dialog iblis dengan Nabi Muhammad s.a.w. : 10 jenis keperluan Iblis dan Syaitan

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

“Wahai saudara, saudariku fahami dan kenalilah strategi iblis dan syaitan supaya kita selamat daripada perangkap dan tipu dayanya. Mereka adalah musuh kita yang nyata dan menyebabkan ramai manusia menjadi penghuni neraka.

Akhirnya, Nabi Muhammad bertanya, ‘Berapa banyak keperluanmu yang pernah engkau minta kepada Tuhan?

Iblis menjawab, Aku meminta 10 jenis keperluan, iaitu:

  1. Aku meminta supaya aku dapat bergabung dengan anak cucu adam dalam kekayaan dan anak-anak mereka. Setiap harta yang tidak mereka zakatkan, maka aku ikut memakannya. Aku juga turut memakan harta riba, harta yang haram dan harta yang tidak diminta perlindungan Allah.
  2. Aku ikut bersetubuh dengan orang yang bersetubuh dengan tidak meminta perlindungan Allah. Kemudia apabila seorang anak dilahirkan hasil daripada hubungan itu, anak itu lebih mendengar perintahku dan lebih taat kepadaku berbanding Allah.
  3. Aku menemani orang naik kenderaan bagi mencari harta yang tidak halal.
  4. Aku meminta rumah, maka kamar mandi adalah rumahku.
  5. Aku meminta masjid, maka pasar, pasaraya, gedung membeli belah adalah masjidku.
  6. Aku meminta Quran, maka syair dan lagu adalah Quranku.
  7. Aku meminta azan, maka suara trompet adalah azanku.
  8. Aku meminta tempat tidur, maka orang yang mabuk adalah tempat tidurku.
  9. Aku meminta teman yang menolongku, maka kelompok Qadariyah adalah temanku penolong ku. (Kelompok yang berpendapat bahawa segala kejadian baik atau buruk ditentukan Allah, tetapi manusia berkuasa menentukan untung nasibnya di atas kehendak diri sendiri dan bukannya kehendak Allah -kelompok yang takbur dan sombong dengan kelebihan dan kurniaan pada diri).
  10. Aku meminta sahabat karib, maka orang yang meninfak hartanya dalam kemaksiayan adalah sahabat karibku.

Wahai Muhammad, aku tidak memiliki hak sedikitpun bagi menyesatkan manusia. Aku sekadar mengganggu dan memujuknya. Sekiranya aku memiliki hak, aku tidak membiarkan segelintir manusiapun bersyahadat dimuka bumi ini. Tidak ada lagi orang yang mendirikan solat dan berpuasa.

Begitu juga engkau, Muhammad. Engkau tidak memiliki hak member hidayah. Sekiranya engkau memiliki hak member hidayah, maka tidak ada segelintirpun orang kafir dimuka bumi ini. Engkau hanya utusan dan menyampaikan kalam Allah pada makhluknya.

Begitulah dialog Nabi Muhammad dengan iblis. Strategi iblis menjadi dasar perilaku syaitan dalam menyesatkan manusia. Semoga Allah menolong kita dalam menghadapi musuh kita semua. Tanpa perlindungan daripada Allah, mustahil kita dapat selamat daripadanya.



No comments:

Post a Comment